دانشگاه هنر اصفهان
برگزاري نشست تخصصي معناي معماري در دانشگاه هنراصفهان
برگزاري نشست تخصصي معناي معماري در دانشگاه هنراصفهان
نشست معناي معماري به همت انجمن علمي معماري و اساتيد گروه معماري با عنوان معناي معماري در دانشكدۀ معماري و شهرسازيِ دانشگاه هنر اصفهان با حضور جمعي از علاقمندان به حوزۀ معماري و معناپژوهي اعمّ از اساتيد محترم دانشگاه و همچنين دانشجويان رشته هاي معماري ، مطالعات تاريخ معماري ايران در مقاطع كارشناسي ، كارشناسي ارشد و دكتري به صورت پرسش و پاسخ و بحث محور برگزار گرديد . .

ابتدا خانم دكتر ناديه ايماني صحبت هايشان را با درخواستي از حضار شروع كردند مبني بر گفت‌وگو محور بودن اين جلسه . سپس با طرح پرسشي ابتدايي از موضوع نشست كه « معناي معماري چيست ؟» نظرات مخاطبان را جويا شدند
دكتر محمدرضا رحيم‌زاده نيز در ادامه بيان داشتند كه سابقۀ فهم معنا در پديده ها وجود داشته است آن هم از وقتي كه بشر به سوي جايي يا هدفي حركت مي‌كند. پرسش از مراد كلام در ادبيات ما شايد دليلي بر اين مدعاست كه اتفاقا اين جستجو در باب معنا‌ها هميشه با ما بوده و خواهد بود .
به عقيده اين پژوهشگر يكي از بهترين نمونه‌هاي براي گشتن در پيِ معناها ، در شعر حافظ وجود دارد و اشارۀ ايشان به مصرع « ناگهان پرده برانداخته‌اي يعني چه ؟ » (و ادامۀ شعر) اين را به مخاطب ميفهماند كه پرسش از حقايق پديده‌ها مهم‌ترين قدم در فهم روابط معنايي‌است حتي اگر به پاسخ روشني هم نرسد ؛ هر چند مثل اين كلام پر‌از معاني و عبارات دو پهلو و... بوده‌باشد. معناي ديگر معنا اين است كه منظور ما از آن كلام يا رفتار و يا هدف ما از ا انجام كاري چيست .

از ديگر مهمانانِ نشست نيز دكتر مهديِ سعدوندي ، از اعضاي محترمِ هيئتِ علمي دانشگاه بودند كه دربابِ وجوه تمايز بين علم و معرفت در مظاهر آيينيِ ما همچون فرق بين معرفت و حس در داستانِ يوسف(ع) در قرآن و ساري بودن جريان معناشناسانه در زندگيِ روزمرۀ ما انسان ها نظر خود را بيان نمودند دكتر ابوذر صالحي به تعاريفِ مختلفِ معماري كه با تعدّد مخاطب‌هاي اين رشته به وجود آمده‌است اشاره نموده و ضرورت درك اين معناها را از ميان تعاريف مطرح كردند..
پرسش و پاسخ دربابِ « فهم من از معنايِ معماري» گريزي ديگر بود كه دكتر ناديه ايماني بدان اشاره نموده و با پاسخ هايِ متفاوتِ حضار از درك شخصيِ ما از معماري ، اين نكته را يادآور شدند كه تعاريف از بطنِ فهم است كه بيرون مي‌آيد.
مهندس بهروز شهبازي ، از اساتيد دانشگاه نيز از ديگر مهمانان با طرح اين پرسش كه آيا راهي داريم كه اين ستون معناييِ مراتبِ معناها را درك كرده و براي مثال از مظاهرِ معماري‌هاي با معناي موردنظر در معماريِ خودمان و بر اساس فهم خودمان استفاده كنيم ؟
دكتر رحيم‌زاده به بهانۀ اين پرسش بيان داشتند كه ساحت‌ اين سؤال بحث متفاوتي را مي‌طلبد امّا اگر معماري را بخواهم « تجربۀ زيستِ انديشمندانۀ انسان بنامم، بايد به همۀ وجوهي كه انسان در آن دست دارد توجه كنم . از ديگر بخش‌هاي صحبت دكتر رحيم‌زاده آسيبِ پيشرفتِ علوم تجربي است كه فقط ميتوانند بخشي از معناي پديده‌ها را براي ما بازگو كنند. در حالي كه اصلاً از خودمان نميپرسيم كه ما در چه جايي چه نيازي با شناختِ تجربيِ پديدار نيازمنديم . براي مثال در برداشت از بناهاي تاريخيِ‌مان از مترِ فرانسه استفاده مي‌كنيم در حالي كه نميپرسيم كه چرا بايد اين طور ابعاد بنا را برداشت كنيم . فقط هم در معماري نيست ؛ در بيولوژي كه بي حد وحصر پيش رفتيم ، اداي روزه و وضو و ... را با توجيهات پزشكي و بهداشتي انجام مي‌داديم .
ايشان به آموزش معماري در دانشگاه‌هاي ما نيز پرداخته و حذف ساحت معناشناسانه را از اين كلاس‌ها اشتباه جبران ناپذيري خواندند . در اين مورد به آموزش تاريخ معماريِ معاصر و تاريخ معماريِ جهان اشاره داشتند كه اساساً چرا بايد مثلاً منِ دانشجو كليساي نتردام را بشناسم . يا چرا بايد مظاهر معماري آمريكاي شمالي يا غرب اروپا را به عنوان معماريِ جهاني و يا اصلاً جهاني‌شدنِ معماري را ياد بگيرم ؟ از ديگر موضوعاتي كه در اين جلسه مطرح گشت شناختِ علوم معناشناسي ، تلاش براي رسيدن به معناي معنا با ايجاد پرسش براي دانشجويان و مباحثي از اين دست بود كه دانشجويان حاضر در اين نشست به همراه اساتيد محترم خواستار برگزاريِ پيوستۀ اين‌گونه نشست ها و گفت‌وگو دربارۀ مطالبي بودند كه متأسفانه موج پريشان جامعۀ امروز معماري‌مان فرصتي براي طرح بحث دربارۀ آن‌ها را نمي‌دهد .
دكتر رحيم‌زاده همچنين نقدي بر تنزل نگاه معماري از تجربۀ زيستِ انديشمندانۀ انسان به رفع نيازهاي صرفِ صوريِ اوليه كه با پيش‌كشيدنِ نظريه‌هايي همچون «هرم مازلو» به وجود آمده است ، دانشجويان را به هم‌انديشي‌هايي همچون نشست حاضر فراخواندند و در پايان نيز به سؤالات حضار به همراه دكتر ايماني پاسخ دادند .
فيلم و صداي ضبط شدۀ اين نشست از محل دفتر انجمن علميِ معماري دانشگاه هنر اصفهان ( واقع در توحيدخانه ) قابل تهيه است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
تاریخ:
1398/02/21
تعداد بازدید:
2673
منبع:
كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به دانشگاه هنر اصفهان مي باشد.
Powered by DorsaPortal